Walter Dahn Untitled (Ex-Voto) (1987)


  • Unique piece - Important series of works from the 1980s
  • Healing and miracles - painterly banishment of an exotic votive figure
  • One of the most important representatives of the Junge Wilde of the 1980s

€8,000.00*

  • The artwork is available immediately and can be viewed at any time in our gallery.
  • Ready for shipment within 2 days.
  • Free shipping within Germany.
Product number: 34902
Informations
Category Malerei
artist Dahn, Walter
year 1987
Title Untitled (Ex-Voto)
size 1 60,0 x 55,0 cm
material Acrylic on canvas
edition Unique
signature Signed and dated on verso: Walter Dahn 87Gallery label and stamp on verso
Provenance Andrea Caratsch Gallery, St. Moritz, Private collection, Switzerland Collection, Switzerland
condition
The Painting is in a very good condition
artist
Walter Dahn wird 1954 in St. Tönis bei Krefeld geboren.

Von 1971 bis 1979 studiert Dahn an der Kunstakademie Düsseldorf wo er Meisterschüler von Joseph Beuys ist. Seine ersten Arbeiten sind Zeichnungen und Installationen. Bei seinen Werken liegt der Fokus besonders auf dem Zeichnen, der Fotografie und der Erstellung von Videos und Super 8 Filmen. Von 1979 bis 1982 ist er Mitglied der Künstlergemeinschaft Mülheimer Freiheit, der auch Hans Peter Adamski, Peter Bömmels, Jiří Georg Dokoupil, Gerard Kever und Gerhard Naschberger angehören.

Der Durchbruch gelingt ihm mit einer Ausstellung in der Torhausgalerie 'Wenn das Perlhuhn leise weint“. 1982 stellt Dahn einige seiner Werke bei der documenta 7 in Kassel aus. 1983 und 1984 erhält er, zusammen mit Dokoupil, einen Lehrauftrag an der Kunstakademie Düsseldorf. Seit 1996 hat er eine Professur an der Hochschule für Bildende Künste Braunschweig in Braunschweig inne.

Dahns Bildmotive bestehen zunächst aus figürlichen Darstellungen oder Metamorphosen. So entstehen in der Weiterentwicklung oftmals deformierte menschliche Figuren. Des Weiteren ist seine Malerei durch Spontanität und eine Reduzierung auf das Wesentliche geprägt und weist dadurch Ähnlichkeiten zu den Werken von Beuys auf. Wiederkehrende Themen in seinen Werken sind hilflose, nackte Mensch oder Traum- und Wunschvorstellungen, beispielsweise die Rückbesinnung auf oder in die Natur sowie Sehnsüchte und Ängste des Menschen.

Walter Dahn lebt und arbeitet in Köln. 

Quellenangabe: Dieser Text basiert auf dem Artikel Walter Dahn aus der freien Enzyklopädie Wikipedia und steht unter der GNU-Lizenz für freie Dokumentation. Bei Wikipedia ist eine Liste der Autoren verfügbar.

e.artis safety


Features and remarks


Here you have the opportunity to purchase an original painting by Walter Dahn.

As part of the "New Wild Ones", Dahn also engaged with certain forms of primitivism in the early 1980s. Together with Jiří Georg Dokoupil, for example, he created a series entitled "The Africa Pictures".

Magical presence

Here you can see a work from the important "Ex-Voto" series, which Dahn created at the end of the 1980s. Ex-voto figures, also known as votive images, are symbolic sacrificial objects that are offered to a supernatural power or deity on the basis of a vow. Salvation and healing are the particular causes and aims of these offerings. The statuettes and anatomical representations are usually placed in a sacred place.

Dahn was interested in the magical presence of such objects. He was inspired by motifs from non-European cultures, as these were still embedded in an actual practice - examples in Brazil.

Dahn used images from catalogues of ethnographic collections to capture these motifs and transformed them into roughly enlarged raster images, which he then projected onto the canvas and painted. The motifs here are a mask-like head on a red background.

„In a primitivist manner, he also sees in the repeatedly reproduced objects that which Western society 'no longer has' and needs for its 'healing'. Despite the obvious transformation in the media, which is particularly evident in the cut-outs, sections and enlargements in the images, he continues to attribute a 'magical presence' to the objects.“

Kea Wienand, 2015

The unique piece is framed ready to hang and is in very good condition.